Slapeloosheid en slaapproblemen

Beter slapen met CBD olie
Je kent het wel van die nachten dat je moeilijk in slaap valt en als je dan uiteindelijk slaapt word je een aantal keer in de nacht wakker waardoor je je gebroken voelt als je in de ochtend opstaat!
Als het maar 1 nacht is kan je het nog wel volhouden, maar wanneer dit er al gauw 2, 3 of meer worden kan het heel erg vervelend worden met alle gevolgen van dien!
We staan er misschien niet altijd bij stil, maar als je de aanbevolen 7 tot 8 uur haalt per nacht, slaap je een derde van je leven!

Het belang van een goede nachtrust
Er wordt aangeraden om minimaal 8 uur te slapen. Toch halen de meeste mensen maar 5 of 6 uur slaap. Veel mensen onderschatten dit. Het is per persoon heel erg afhankelijk, maar de een kan aan 6 uur slapen al genoeg hebben terwijl een ander minimaal 8 uur slaap nodig heeft.
Tijdens je slaap herstelt je lichaam. Je slaat dingen van de dag op of verwerkt bepaalde dingen die je hebt meegemaakt. Zo maak je nieuwe cellen aan en verwijdert het de dode cellen. Je gaat langzamer ademen en de frequentie van je hartslag en hersengolven worden langzamer. Ook verslappen je spieren in je slaap.
Al met al is slapen heel erg belangrijk, zo belangrijk zelfs dat wanneer je het niet doet je eraan kan overlijden.
Maar zover laten we het natuurlijk niet komen!

Wat gebeurt er als je slaapt?
Als je slaapt doorloop je verschillende slaapstadia.
De non-REM-slaap (dit is het grootste gedeelte die bestaat uit 4 fases) en de REM-slaap (dit is de fase waarin je droomt).

Je slaapt altijd in een vaste volgorde. De slaapcyclus. Deze slaapcyclus doorloop je ongeveer 4 tot 6 keer per nacht.
De slaapcyclus ziet er al volgt uit:
Non-REM-slaap:
Fase 1: Sluimerfase
In deze fase ben je half wakker en half in slaap. Dit duurt maar tussen de 3 en 5 minuten.
Fase 2: Lichte slaap
De fase duurt ongeveer 20 tot 40 minuten. In deze fase zijn je ademhaling en hartslag langzamer aan het worden.
Fase 3 en 4: Diepe slaap
Fase 3 en 4 worden ook wel als een geheel beschouwd. Je bent erg ontspannen en moeilijk wakker te krijgen. Je hartslag is langzaam en je ademhaling is diep.
Dit is de belangrijkste fase van de slaap. De diepe slaap zorgt voor het fysiek herstel.

REM-slaap:
Dit wordt ook wel de droomslaap genoemd. Je spieren zijn volledig ontspannen. Tijdens de REM-slaap is je hersenactiviteit te vergelijken met wanneer je wakker bent.
Je hersenen zijn actief met dromen, allerlei geheugenfuncties en het verwerken van informatie.

Hoe kan CBD een positief effect hebben op slapen?
Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de voordelen van CBD op de slaap. In die onderzoeken werd duidelijk dat CBD op meerdere manieren een positief effect kan hebben op onze slaap.
CBD heeft invloed op je slaapcyclus. Het verhoogt de derde slaapfase en verkort de REM-slaap.
Juist die derde fase is zo belangrijk! Daarin herstelt je lichaam.
Ook weten we van CBD dat het de dopamine niveaus in de bloedbaan beïnvloed. Dit zorgt voor meer ontspanning waardoor je dus makkelijk in slaap valt.

Slaapproblemen
Het feit is dat slaapproblemen zelf meestal een vervolg is van andere oorzaken.
Zo kan je slaapproblemen hebben door stress, lichamelijke klachten of veranderingen in de hormoonhuishouding.
Zelfs door slechte matrassen, kussens, alcohol of cafeïne houdende dranken.
Daarom is het van belang om eerst bij de oorzaak stil te staan en daaraan te gaan werken. CBD kan hierbij dus heel goed ondersteuning bieden. CBD is geen probleemoplosser. Net als medicatie heeft niet iedereen er baat bij. Alleen heeft CBD het grote voordeel dat het een natuurlijk product is zonder bijwerkingen! Ook heeft het geen verslavende werking! Daarom kan je CBD 100% veilig gebruiken.

Welk percentage CBD moet ik gebruiken?
Om je ondersteuning te bieden bij een goede nachtrust adviseren we je om te beginnen met de CBD olie van 3% of 5%.
Begin rustig aan met 3x 1 druppel per dag en bouw dit langzaam op naar gewenst niveau. Je voelt zelf wat het beste voor je is. Luister goed naar je lichaam! Neem de druppels voor het ontbijt, lunch en avondeten.
Neem de druppels minimaal 1,5 uur voor het slapen gaan in!

Neem een kijkje in onze shop voor al onze biologische CBD producten!

Dit product mag niet worden beschouwd als vervanging voor een evenwichtige en gevarieerde voeding en en gezonde levensstijl.
CBD olie is geschikt voor kinderen en volwassenen, zelfs voor huisdieren.
Begin altijd met een lage dosering en bouw dit langzaam op naar behoefte en luister heel goed naar je eigen lichaam.
Bij gebruik van medicijnen is het ten allen tijden verstandig om dokter of behandeld arts op de hoogte te stellen van het gebruik van CBD olie.